Skills voor het werk van de toekomst



De werkvloer verandert en daarmee ook de invulling van het werk. Dit vraagt om nieuwe vaardigheden én een nieuwe managementstijl.


Volgens Wendy Kersten van opleidingsinstituut Lindenhaeghe in Nederland steken drie skills uit boven de rest, als het gaat om het future-proof maken van werknemers: cognitieve flexibiliteit, kritisch denken en probleemoplossend vermogen.


Onder cognitieve flexibiliteit verstaat Wendy Kersten een werknemer die in staat is om snel met nieuwe informatie om te gaan. Die kan leren en nieuwsgierig is. Die weet hoe en waar je informatie kunt vinden. En die data en gegevens op waarde kan schatten.


De andere vaardigheid die steeds relevanter wordt, is de mogelijkheid om kritisch te denken. Dat werkt twee kanten op: “Het gaat erom dat mensen meer vragen stellen bij hun eigen rol. Wat doe ik eigenlijk? Sta ik er nog wel achter? Waar besteed ik mijn tijd aan?” Maar het gaat volgens Wendy ook over de inhoud van het werk, over processen die verbeterd kunnen worden. Maar ook over een kritische houding van met name de jongere generaties tegenover opdrachten van bovenaf.


Tot slot is probleemoplossend vermogen een vaardigheid die de werknemer van de toekomst moet bezitten. Snelle veranderingen, veeleisende klanten en een steeds internationalere competitie vraagt om werknemers die in staat zijn om zelfstandig na te denken en die bij eventuele obstakels snel een oplossing kunnen bedenken. Volgens Kersten zijn er ‘zo veel’ opties om tot een oplossing te komen, dat het van belang is om daar zelf een goede keuze in te maken. Inzicht is wat haar betreft misschien nog wel belangrijker dan feitelijke kennis: je moet vooral weten waar je informatie kunt vinden en hoe je die op waarde kan schatten.


Lees het volledige artikel op RTLZ

facebook-group-logo.png
Herentalsesteenweg 44
2275 Poederlee
BE 0806.062.377
Get social with us!
  • Facebook Clean Grey
  • Twitter Clean Grey
  • LinkedIn Clean Grey
Feedback, vragen?

 

+32 476 63 27 83
info@assistantclub.be

​​​

© 2019 On Target