Ontwikkel kritische luistervaardigheden


Wist je dat er een verschil is tussen horen en luisteren? Eigenlijk is er een merkbaar verschil. Horen is passief en kost niet veel moeite; luisteren is actief en kost moeite. Een goede luisteraar kalmeert zijn geest door overal heen te springen of afleiding op te merken, en blijft mentaal gefocust op de spreker.


In onze concurrerende zakelijke omgevingen is het vermogen om goed te luisteren een cruciaal voordeel. Het is één van die zachte vaardigheden waar werkgevers naar op zoek zijn en waar klanten naar hunkeren. Maar er is consistente oefening voor nodig om het doel van luisteren (d.w.z. informatie opnemen) te bereiken.


Bereid je voor om te luisteren. Het vergt een gezamenlijke inspanning om je volledig op iemand anders te concentreren. Daarom is voorbereiding cruciaal. Wis uw agenda, wacht met bellen en vergeet uw e-mail. Verleg uw aandacht naar de vergadering door op te schrijven waar u bent gestopt met andere zaken.


Schrijf je doelen op. Wat wil je bereiken door te luisteren? Als je eenmaal je doelen hebt opgeschreven en ze hebt bestudeerd, leg de lijst dan fysiek en mentaal opzij. Dit voorkomt dat u zich te veel op uw doelen concentreert en kan u helpen zich te concentreren op het luisteren.


Maak een lijst van uw standpunt en eventuele vooroordelen die u heeft over de persoon met wie u afspreekt. De helft van de strijd om te luisteren is in staat zijn om onze eigen standpunten genoeg opzij te zetten om echt het standpunt van een ander te horen. Schrijf je standpunten en vooroordelen op en leg ze fysiek en mentaal opzij.


Laat mensen weten dat de vergadering belangrijk voor je is. Knik, houd oogcontact en stel korte vragen om eventuele punten te verduidelijken. Let op je lichaamstaal.


Niet storen. Onderbrekingen zorgen ervoor dat individuen hun gedachtegang verliezen. De gevolgen kunnen onbegrip en frustratie zijn, wat nooit doelen zijn die u probeert te bereiken.


Nadat de persoon is uitgesproken, herhaalt u wat u denkt dat de essentie van hun punten is, in hun eigen woorden. Geef dan een toelichting in je eigen bewoordingen. Zo weet je zeker dat je de ander echt hebt begrepen en kan de ander eventuele misverstanden ophelderen.


Goed kunnen luisteren is ook een uitstekende strategie wanneer je het niet eens bent met iemand of je in een conflictsituatie bevindt. Luister om te begrijpen wat de ander probeert te zeggen versus luisteren om te zien waar je het niet mee eens kunt zijn. Het maakt een enorm verschil..