6 manieren om concentratiespieren op te bouwen

Gefocust blijven op één taak kan de grootste uitdaging zijn in dit digitale ijdperk. Het vereist enorm veel zelfbeheersing. Dit zijn zes eenvoudige stappen om de controle over onszelf, onze aandacht en ons leven terug te nemen.

1. Laat je diepste waarden toe een krachtigere gids te worden voor je gedrag. Vraag jezelf af: hoe sta ik er echt voor? Hoe wil je je gedragen, wat er ook gebeurt? Hou dit in gedachten, zowel als energiebron, als richting voor je gedrag.


2. Vertraag. Hoe sneller je beweegt, hoe groter de kans dat je reageert in plaats van reflecteert. Check op bewuste tijdstippen van de dag bij jezelf in. Beschouw ze als ‘wake-up calls’?


3. Ritualiseer gedrag. Doe bijvoorbeeld het belangrijkste in de ochtend, ononderbroken, gedurende 60 tot 90 minuten.


4. Maak “vooraf gemaakte afspraken” om verleidingen te minimaliseren. Bijvoorbeeld, hou je eraan om je e-mail voor een bepaalde tijd van de dag uit te zetten. Overweeg om op je computer te werken zonder internetverbinding.


5. Vertel anderen wat je van plan bent te doen, en vraag hen om vast te houden aan jouw verantwoordelijkheid.


6. Begin klein en bouw je "concentratie" spier na verloop van tijd op. "Wat is je huidige limiet voor echt gerichte concentratie? Bouw het in stappen op. En werk niet langer dan 90 minuten zonder pauze.”