2020 trends op de werkplek



De moderne werkplek evolueert voortdurend. Hiermee wordt de manier waarop we toptalent aannemen en behouden, geconfronteerd met een hele reeks tijdperkbepalende veranderingen. Bovendien wordt de werkomgeving bedreigd door economische veranderingen, technologische ontwikkelingen, automatisering en globalisering. Om deze veranderingen bij te houden, moeten bedrijfsleiders deze gelegenheid aangrijpen en een diep inzicht tonen in de nieuwste trends op de werkplek.

Dit zijn de trends voor 2020:


1/ GEN Z In de loop der jaren hebben we talloze tijdperkbepalende demografische verschuivingen gehad. We zijn soepel overgestapt van babyboomers naar Gen x naar Millennials met minimale fuzz. Het valt niet te ontkennen dat elk van deze generaties zijn unieke benadering van de werkplek heeft gehad.

Nu komt er een nieuw cohort in de vouw. Gen Z is de nieuwste nieuwkomer in het moderne personeelsbestand en deze generatie benadert de dingen anders. Het oudste lid van deze groep is geboren tussen 1997 en begin 2010 en is 23 jaar oud. Er wordt voorspeld dat Gen Z tegen 2020 tot 36% van het wereldwijde personeelsbestand zal vertegenwoordigen.


2/ Werk op afstand Het is 2020 en al de dominantie van traditioneel kantoorgericht werken wordt ernstig bedreigd door werken op afstand. De substantiële vooruitgang van meerdere facetten van werkplektechnologie heeft werken op afstand een overhand gegeven. Bovendien dwingt de opkomst van nieuwe generaties bedrijven om de modaliteiten van het werk te herdefiniëren, en de kansen zijn duidelijk in het voordeel van werken op afstand.

3/ Flexibele werkschema's

Het werkschema van 9 tot 5 was lange tijd een tweede natuur voor de arbeidersklasse. Nu moderne werknemers zich echter aangetrokken voelen tot het vermogen om overal en altijd te werken, staat dit schema op het punt van uitsterven. Bovendien is het leven van werknemers drukker geworden en is de werkomgeving mondiaal geworden.

Vandaag hebben werknemers zelfs een aangeboren voorkeur voor een flexibeler werkschema. En er zijn veel redenen om aan te nemen dat de verandering van werkschema al lang achterstallig is. 71% van de werknemers zegt bijvoorbeeld dat rigide werkschema's hun persoonlijke leven negatief beïnvloeden. 4/ Gecentraliseerde communicatie Bedrijfscommunicatie heeft een lange weg afgelegd. Slechts een paar decennia geleden was het moeilijk om je het leven voor te stellen zonder e-mail en telefoons, maar dat is vandaag niet het geval. Technologie heeft veel innovaties voortgebracht die een revolutie teweeg hebben gebracht in de zakelijke communicatie. Instant messaging, chat-apps en sociale media zijn binnengedrongen, waardoor communicatie snel en efficiënt is. Bovendien heeft de markt een overvloed aan betrouwbare videoconferentiesoftware voor externe teams.


5/ Balans werk-privé Tegenwoordig is het werken bij late nachten of lange weken om meer te verdienen nooit bij uitstek. De moderne werknemers zijn nu op zoek naar een betere balans tussen werk en privé en voordelen die een positieve invloed hebben op hun welzijn. Werkzoekenden van tegenwoordig beweren in feite altijd een goede balans tussen werk en privéleven te hebben bij het evalueren van een organisatie.


6/ Welzijn medewerkers In het afgelopen decennium zijn psychische problemen, burn-outs en gestresste werknemers wijdverbreid geworden. Deze problemen slopen op onze werkplekken omdat werknemers zo toegewijd waren aan het werken dat ze minder om hun welzijn gaven. Onlangs is het welzijn van werknemers echter een prioriteit geworden voor zowel de werknemer als de werkgever. Meer en meer bedrijven hebben welzijnstrategieën op de werkplek opgezet om de gezondheid en het welzijn van werknemers te verbeteren. Het zal u vandaag bijvoorbeeld niet verbazen moderne werkplekken met fitnesscentra, cafetaria's, kinderopvang en medische zorg te vinden.


7/ Geslachtsgelijkheid

Al jaren zien we rigoureuze diversiteitscampagnes die erop gericht zijn om meer vrouwen topleiderschapsposities te geven. Vrouwen toestaan ​​om bedrijven te runnen is niet alleen moreel rechtvaardig, maar ook voordelig. Volgens een onderzoek verhogen vrouwen zelfs aan het roer de winst met maximaal 15% (Ernst & Young). Verhoogde winstgevendheid is slechts het topje van de ijsberg. Vrouwen topposities laten houden, biedt tal van andere voordelen. Hierdoor zijn bedrijven allemaal op zoek naar deze voordelen en wordt de genderkloof met de dag kleiner.


8/ Sociale doelen Er gebeurt veel in de zakenwereld. De instroom van jongere werknemers, het steeds veranderende sociaal-politieke klimaat en de toename van banen, om maar een paar te noemen. Nu het landschap steeds turbulenter wordt, vinden bedrijven het moeilijk om toptalent aan te trekken. Dit omdat werknemers niet langer op jacht zijn naar bedrijven met alleen een mooi imago. Tegenwoordig willen werkkandidaten bedrijven die een oprecht verlangen tonen om waarden te handhaven en prioriteit te geven aan sociale verantwoordelijkheid. Bedrijven die maatschappelijk verantwoord ondernemen omzetten in actie, vallen op in de zeer competitieve arena. Het is dan ook geen verrassing dat veel bedrijven sociale doelen creëren via dienstverlening aan de gemeenschap en samenwerken met gelijkgestemde organisaties. Bovendien zien we bedrijven filantropische doeleinden opnemen in hun algemene missie.


9/ Gig-economie blijft stijgen In de moderne tijd worden titels als zelfstandigen en freelancers wijdverspreid dankzij veranderende werkwijzen. Werknemers dumpen de 9-tot-5-werkgelegenheid voor flexibelere werkschema's en de gig-economie neemt snel toe. Het aandeel van Amerikaanse werknemers in de kluseconomie nam zelfs toe van 10,1% (2010) tot 15,8% (2015). (Naco.org) Over het algemeen bestaat de gig-economie uit drie hoofdcomponenten: de consument die op zoek is naar diensten, de gig-werknemer en het platform dat de consument met de werknemer verbindt. De gig economy-regeling biedt de voordelen waar moderne werknemers naar hunkeren. Hiermee kunnen ze hun werkrooster instellen, werken terwijl ze reizen en hebben ze de vrijheid om het bedrijf te kiezen dat ze willen.


10/ Bijscholing Alles aan het wereldwijde personeelsbestand verandert. Medewerkers zijn meer dan ooit mobiel geworden, de werkgelegenheid is hoog en het aantal openstaande vacatures stijgt enorm. Gecombineerd hebben deze factoren het voor bedrijven moeilijk gemaakt om het beste talent te behouden. Als gevolg hiervan komen steeds meer bedrijven met innovatieve wervings- en retentiestrategieën. Bijscholing en training staan ​​bovenaan de agenda van het bedrijfsleven. Dit komt na het besef dat de wens om te leren en bij te scholen de werknemers van vandaag ertoe aanzet om hun huidige rol te behouden of te verlaten. Er is geen twijfel dat training en bijscholing toptalent voeden en helpen bij het handhaven van hoogwaardige teams. Bovendien stimuleert training persoonlijke ontwikkeling en speelt het een fundamentele rol bij het behouden van toptalent.


11/ Robots + mensen Toen robots voor het eerst hun weg naar de werkplek vonden, was er ongenoegen onder de werknemers. Het wereldwijde personeel veronderstelde dat dit innovatieve idee was uitgebroed om hun baan op te nemen, maar dat is niet het geval geweest. In plaats daarvan hebben werknemers dankzij de evolutie van AI en machine learning op harmonieuze wijze naast robots kunnen bestaan. Tegenwoordig kunnen robots worden geautomatiseerd om alledaagse taken op en buiten de moderne werkplek af te handelen. Dit maakt kostbare tijd vrij voor werknemers, waardoor zij zich kunnen concentreren op emotionele banen en productiever kunnen zijn. Medewerkers raken steeds meer gewend aan de aanwezigheid van robots op hun werkplek, bewust of onbewust.


12/ Soft skills Hoewel het gemakkelijk is om de toekomst van de werkplek te projecteren, heeft niemand de kristallen bol om te bepalen wat ons te wachten staat. Met digitale transformatie op hoge versnelling is één ding zeker: verandering blijft constant. We hebben zelfs gezien dat functies in iets heel anders veranderen, terwijl anderen volledig verdwenen.

Met technologie die centraal staat in de transformatie van de werkplek, voorspellen we dat de focus zal verschuiven van 'hard' naar soft skills. Soft skills zoals analytische vaardigheden, schriftelijke en mondelinge communicatie en leiderschap zijn belangrijk voor zowel werknemers als werkgevers.

Lees het volledige artikel op Finances Online (in 't Engels)

facebook-group-logo.png
Herentalsesteenweg 44
2275 Poederlee
BE 0806.062.377
Get social with us!
  • Facebook Clean Grey
  • Twitter Clean Grey
  • LinkedIn Clean Grey
Feedback, vragen?

 

+32 476 63 27 83
info@assistantclub.be

​​​

© 2019 On Target