Organiseer je kantoor

Een goed georganiseerd kantoor doet je heel wat tijd, ruimte, ergernis en moeite besparen.
Vakantieperiodes zijn het meest geschikt om eens flink op te ruimen.
Hierbij enkele tips:

  • Probeer zoveel weinig mogelijk papier bij te houden.  Sorteer op niveau van belangrijkheid.
  • Verwijder kantoormeubelen en voorwerpen die je nooit gebruikt en gebruik de overblijvende meubels optimaal.
  • Hou je bureau en kasten toegankelijk en zorg dat er voldoende bewegingsruimte is.
  • Hou bij de inrichting rekening met lichtinval, verlichting, computer- en telefoonaansluitingen, stopcontacten.
  • Komen er vaak mensen binnen in je kantoor? Zorg ervoor dat je zicht op de deur hebt.
  • Je hebt best twee bureaus of werkbladen: één om aan te werken en één voor je computer, telefoon en andere benodigdheden.
  • Dingen die je regelmatig gebruikt, leg je binnen handbereik.  Daardoor kun je efficiënter werken.
  • Het is praktisch om een verdeelsysteem voor lopende zaken op je bureau te hebben. Je kunt de indeling baseren op je diverse werkzaamheden.
  • Verdeel je lades in secties zodat alle artikelen een eigen plekje hebben en je ze snel kunt terugvinden.
  • Hangmappen zijn handig om documenten een plaats te geven. Geef de mappen een naam die duidelijk naar de inhoud verwijst.

Bron: ManagementSupport