Manager vs. assistant: bestaat het perfecte duo?

Veel managers kunnen moeilijk omschrijven naar welke assistant ze op zoek zijn. Ze weten welke diploma’s en ervaring iemand moet hebben, maar niet welke vaardigheden iemand nog meer moet hebben. Dat merken ze pas als ze een tijdje samen hebben gewerkt…En dan is het vaak al te laat. Weg vlotte samenwerking. Hoe moet het nu verder? Kan er nog gewerkt worden aan een betere samenwerking?

Veranderingen

Met de komst van smartphones, handige apps en andere technologische ontwikkelingen zijn veel uitvoerende taken verdwenen uit het dagelijks leven. De nieuwe generatie managers prikt tegenwoordig net zo gemakkelijk zelf een afspraak. Voor jou als assistant is dat wennen. Voorheen plande je alles. Nu moet je op zoek gaan naar een antwoord op de vraag of deze afspraak wel of niet verzet mag worden.

Traditionele taken vs. nieuwe taken

Denk nu niet dat alle traditionele taken, zoals bijvoorbeeld het verzorgen van de zakelijke correspondentie, complex agendabeheer en bezoekers ontvangen verdwijnen. Dit zal je manager niet zo snel zelf willen doen. Hij wil zich meer bezighouden met zijn eigen “business”. En jij kunt hem daarbij helpen door proactief mee te denken, door je te verdiepen in dat wat jouw manager doet. Bied oplossingen en ideeën aan. Pas dan kom je op een vergelijkbaar niveau en kan hij je meer zien als zijn ‘co-manager’. Hij zal je, bij positieve ervaringen, eerder nieuwe taken toevertrouwen. En dat komt de samenwerking dan weer ten goede!

Opvoeden

Mensen veranderen zal niet zo gemakkelijk gaan, maar je kunt jouw manager wel een stukje proberen op te voeden. Voordat je daaraan begint, moet je eerst naar jezelf kijken. Hoe precies?

- Durf kritiek en feedback te ontvangen. Het is hierbij belangrijk dat je goed luistert en dat je doorvraagt als je het niet snapt. Bedank je manager ook voor de feedback en vraag hem of haar naar concrete tips ter verbetering. Denk eraan dat het voor je manager ook niet altijd even gemakkelijk is om goede feedback te geven. Dus als jij het positief oppakt, dan helpt dat je manager om ervoor te zorgen dat jullie samen kunnen werken aan een betere samenwerking.
- Blijf communiceren en heb respect voor elkaar. Voor elkaar als persoon, maar ook voor elkaars expertise.
- Net als voor ieder ander beroep, geldt ook voor jou, dat je op de hoogte moet zijn van nieuwe ontwikkelingen in jouw vakgebied, sector of organisatie waar je werkt.

Nood aan een dag vol leren, netwerken en fun? Kom naar het Nationaal Assistant Congres, een dag waar u kiest uit intensieve workshops, waar u bijpraat met tal van collega-assistants en waar uw veerkracht een boost krijgt dankzij de talrijke praktische tips! Digitaal samenwerken, boost uw efficiëntie, interne communicatie, projectmanagement en nog veel meer boeiende thema’s komen aan bod. Aarzel niet en reserveer alvast uw plaats voor dit populaire congres!

 

 

Auteur: Elke De Wit, Projectmanager Secretariaat en Management support, Kluwer Opleidingen

Bron: secretaressenet.nl