Bedrijven gebruiken sociale media voor hun rekruteringen

Europese bedrijven hebben de voorbije drie jaar hun aanwezigheid op sociale media bijna verdubbeld. Een van de redenen waarom ze sociale media gebruiken, is het aantrekken van nieuwe medewerkers, maar de resultaten zijn nog niet wat bedrijven ervan verwachten.

Tijdens het volledige rekruteringsproces worden sociale media gebruikt: van het publiceren van jobs, over het actief zoeken van kandidaten, tot employer branding. LinkedIn is het meest gebruikte sociale medium in veel landen, uitgezonderd in Duitsland en Oostenrijk waar Xing het grootste is.

Hoewel steeds meer bedrijven jobs publiceren via sociale media, is 76% van de bedrijven ontevreden met het aantal kandidaten dat ze binnenkrijgen via dit kanaal. Ter vergelijking: via sociale media worden slechts 2% van de jobs ingevuld, terwijl interne bronnen voor 24% van de ingevulde functies zorgen en jobsites voor 35%.

Bedrijven gaan vrij regelmatig zelf actief zoeken naar kandidaten, maar slechts iets meer dan de helft van de jobzoekers is al ooit gecontacteerd voor een job via sociale media. De respons is ook vrij laag: slechts een kwart van de bedrijven krijgt een antwoord op de meeste van hun contactverzoeken via sociale media. Ondanks de slechte resultaten, kunnen sociale media de rekruteringscampagne optimaliseren, omdat ze zorgen voor een groter bereik.

“We zien dat veel klanten van StepStone sociale media gebruiken bij het rekruteren”, zegt Michel Tubbax, Managing Director van StepStone België. “Maar ze gebruiken ze vooral als een complementair medium, naast jobsites en hun eigen carrièrepagina’s. Via sociale media kunnen ze meer informatie inwinnen over kandidaten om sollicitatiegesprekken voor te bereiden bijvoorbeeld. Sociale netwerken zijn ook vooral een netwerktool. Niet iedereen die aanwezig is op sociale media is op zoek naar een job. Bedrijven die kandidaten zoeken, zullen daarom meer succes hebben via jobsites, dat bewijst deze enquête.”

Meer informatie over rekruteren via sociale media vindt u in de white paper ‘Rekruteren via sociale media: feit of hype?’, die u hier kan downloaden.