14 tips om een goede werkgever te herkennen

Als je de vacatureteksten moet geloven, zijn alle werkgevers geweldig. Dat is natuurlijk niet zo. Hoe herken je een goede werkgever dan?

Het liefst werk je bij een organisatie waar de directie aanspreekbaar is, waardeert wat je doet en luistert naar je inbreng. Die je goede opleidingsmogelijkheden biedt en de mogelijkheid om werk en privé in balans te brengen. En die een eerlijk salaris biedt en secundaire arbeidsvoorwaarden waar je blij van wordt. Alleen: hoe herken je zo’n werkgever? Intermediair vroeg vier headhunters om advies en kregen in totaal veertien tips. Deze week tip 1 tot en met 7.

1. Geloof ze niet op hun mooie blauwe ogen

Hoe kom je erachter of de mooie verhalen in de vacaturetekst op waarheid berusten? ‘Je kan via verschillende netwerkkanalen zoals Twitter, LinkedIn en de website veel informatie over het bedrijf achterhalen’, zegt divisiemanager Gijs ter Kuile van Michael Page. ‘Als je op de website of elders bijvoorbeeld geen geschiedenis kunt vinden en het bedrijf zegt wel de meest gerenommeerde partner in het marktsegment te zijn, dan klopt er toch meestal iets niet.’

2. Leg contact met medewerkers

Hoe kun je als kandidaat, voordat je solliciteert, een indruk krijgen of een bepaalde organisatie een goede werkgever is?  ‘De beste manier is om “referenties” te controleren’, zegt Ramon de Meijer van de Recruiter. ‘Wie ken je die er die er op dit moment werkt of gewerkt heeft? En anders kun je kijken of je er via-via mensen kent. Deze check heeft verschillende voordelen. Ten eerste weet je beter waar je aan begint. Maar je bent ook beter voorbereid op de interviews.’

Welke vragen stellen headhunters tijdens het intakegesprek om te achterhalen of een organisatie een goede werkgever is? ‘Ik vraag aan de persoon tegenover me waarom hij of zij bij deze organisatie werkt’, zegt interim recruiter en adviseur Jacco Valkenburg van recruit2. ‘Dat levert inzicht in de cultuur van het bedrijf op en interessante informatie die niet op de website of reclamefolder te vinden is.’

Senior consultant Ruud Lemmens van NEWPEOPLE: ‘Ik kijk naar de “harde” kant,  zoals de arbeidsvoorwaarden: niet alleen het salaris maar juist ook de secundaire arbeidsvoorwaarden. Bijvoorbeeld: hoe ziet de reisvergoeding eruit? Moet je betalen voor je lunch? Is er een opleidingsbudget? Daarnaast onderzoek ik de zachte kant: wordt er naar een bepaald type persoonlijkheid gezocht, of naar iemand die puur taken moet uitvoeren? Is er ruimte voor ontwikkeling? Hoe zou doorgroei eruit kunnen zien? Wat is het verloop in de organisatie?’

Lees verder